Άσκηση στα χρόνια της πανδημίας Covid-19

Τα τελευταία χρόνια ακούμε πόσο σημαντική είναι η άσκηση για την σωματική και την ψυχική μας κατάσταση, πόσο ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και θωρακίζει την υγεία. Είναι γεγονός.

Μεγάλο ποσοστό ξεκινάει αθλητική δραστηριότητα λίγο πριν τους καλοκαιρινούς μήνες ή μετά την περίοδο των θρησκευτικών εορτών – δηλαδή, μετά την υπερ κατανάλωση φαγητού και αλκοόλ. Είναι πραγματικότητα.

Τον τελευταίο χρόνο βρισκόμαστε όλοι στην δυσάρεστη κατάσταση του εγκλεισμού και του φόβου μετάδοσης του Covid-19, και ίσως η άθληση να μην ήταν στις προτεραιότητες μας προκειμένου να προστατευτούμε από αυτό.

Ωστόσο, ο περιορισμός και η έλλειψη επιλογών, δημιούργησε την ανάγκη για άσκηση ακόμα και σε όσους δεν είχαν “το χρόνο” ή την “νοοτροπία”. Και η αλήθεια είναι πως η άσκηση θωρακίζει την υγεία, μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες μόλυνσης από τον ιό και να διατηρήσει την ποιότητα ζωής.

Πως;

  1. Κατά την μόλυνση, ο κορωνοϊός προσβάλει τους πνεύμονες δημιουργώντας φλεγμονή η οποία αρχίζει και καταστρέφει τους πνευμονικούς ιστούς. ‘Όταν είσαι δραστήριος, οι μύες οι οποίοι  καταλαμβάνουν το 30-40% του σωματικού μας βάρους, εκκρίνουν ενώσεις που δυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, βελτιώνουν την λειτουργία των πνευμόνων και μειώνουν την πιθανότητα μόλυνσης.
  2. Η σωματική άσκηση προλαμβάνει από καρδιακές παθήσεις, διαβήτη και μερικά είδη καρκίνου τα οποία αυξάνουν την πιθανότητα σοβαρής υποτροπής, ίσως και θανάτου, σε περίπτωση μόλυνσης από τον κορωναϊό.
  3. ‘Οσο συνεχίζεται η πανδημία, τόσο θα αυξάνεται το στρες και η κακή ψυχολογική κατάσταση. Εγκλεισμός, απομόνωση, μειωμένο ή ανύπαρκτο εισόδημα, απώλεια εργασίας, απογοήτευση – είναι ισχυροί παράγοντες για να οδηγήσουν σε κατάθλιψη.

Τι συμβαίνει σε έναν στρεσαρισμένο οργανισμό? Δημιουργείται ανισορροπία ανάμεσα στα επίπεδα κορτιζόλης και άλλων ορμονών, με αποτέλεσμα να αποδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα και να το καθιστούν ευάλωτο σε κάθε είδους μόλυνση.

Τι χρειάζεται να κάνουμε;

Σύμφωνα με τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας τα μέτρα κατά της μετάδοσης του ιού είναι η κοινωνική αποστασιοποίηση, η χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους και η συχνή απολύμανση των χεριών.

Σε αυτή τη λίστα θα πρέπει να προσθέσουμε και την σωματική άσκηση, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του ACSM (American College of Sports and Medicine). Όλοι πρέπει να γνωρίζουμε πόσο σημαντική είναι η συμβολή της στην μείωση της πιθανότητας μόλυνσης από τον Covid-19 καθώς και στην μείωση του στρες στην διάρκεια της πανδημίας.

Θάλεια Ρουπακιώτη

Advanced Personal trainer

ΠΗΓΕΣ:

James F. Sallis, Ph.D., FACSM, Michael Pratt, M.D., M.P.H., FACSM